Meer ruimte creëren op kantoor

Staat jouw huis of kantoor ook altijd véél te vol? Thuis kun je er voor kiezen om ieder half jaar een grote opruim dag in te plannen, maar op kantoor is dat toch iets wat je vaak uitstelt. Tenminste, zo gaat dat bij mij. Daarnaast is het voor werksituaties vaak ook lastiger om te bepalen wat weg kan en wat je moet bewaren. In deze lastige tijd voor ondernemers kan het ook zomaar zo zijn dat je met veel voorraad blijft zitten. In dit blog geef ik je daarom tips om meer ruimte te creëren.
 

Tip 1: Voorraad opslaan

Er zijn waarschijnlijk veel dingen die altijd in de weg staan, maar die je nog niet weg durft te gooien omdat je ze misschien ooit nog wel nodig gaat hebben. Denk bijvoorbeeld ook aan spullen die je slechts één of twee keer per jaar gebruikt. Het kan een oplossing zijn om deze spullen extern op te slaan. Je kunt een opslagruimte huren, maar je kunt ook aan andere dingen denken. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan een zeecontainer kopen? Er zijn veel plekken waar je een container mag plaatsen. Je kunt ze in veel verschillende maten kopen en ze zijn goed en veilig af te sluiten. Zie je het niet zitten om er een te kopen? Dan is het misschien een idee om een zeecontainer te huren. Bij het opslaan van jouw voorraad is het handig om te bedenken wat je als eerste nodig zult hebben. Dat voorkomt een grote zoektocht tegen de tijd dat je het wil hebben.
 

Tip 2: Zoek naar alternatieven

Is die grote fauteuil in de hal die altijd in de weg staat echt nodig, of zou je hem kunnen vervangen door een smaller exemplaar? Moeten alle dossiers echt in grote mappen in een archiefkast worden opgeslagen, of kun je het inscannen en digitaal bewaren? Het is slim om over dit soort dingen na te denken, want het kan zomaar behoorlijk wat ruimte schelen. Als je in een team werkt kun je iedereen bijeen roepen en hen vragen om mee te denken. Hoe meer mensen, hoe meer ideeën.
 

Tip 3: De ruimte effectiever indelen

Probeer eens opnieuw te kijken naar de ruimte om je heen. Vaak trek je ergens in en wil je zo snel mogelijk aan de slag, waardoor je de ruimte niet op de meest effectieve manier inricht. Een andere indeling van kasten, stoelen en bureaus kan soms een groot verschil maken.